Trafik Sigortasına Tavan Fiyat
1 Nisan’dan itibaren otomobillerde tavan fiyat uygulaması başlayacak. Sürücülerin hasar kademelerine göre tavan fiyat belirlenecek ve sigortacılar bu fiyatın üzerinde poliçe kesemeyecek. En düşük fiyatın 430 lira olması tahmin ediliyor. Uygulama 2017 sonu
Başkan Yardımcısı Mehmet Şimşek, trafik sigortasında nisan ayından itibaren tavan fiyat uygulamasına geçileceğini açıkladı. Önce, Mehmet Şimşek’in dün yaptığı açıklamayı paylaşayım, sonra tavan fiyatın nasıl uygulanacağını anlatayım. Şimşek, Hazine Müsteşarlığı’nca, sigorta sektörü lehine atılan bütün iyi niyetli adımlara rağmen, zorunlu trafik sigortası primlerinin makul fiyatlara düşmemesi nedeniyle, tavan fiyat uygulanması kararı aldıklarını söyledi. Hazine’nin, sektörü rahatlatmak ve yapısal sorunları çözmek amacıyla önemli kanuni düzenlemeler yaptığını, yasal düzenlemelerin ardından primlerin bir miktar düştüğünü, ancak yeterli iyileşmenin sağlanamadığını belirten Şimşek, bütün iyi niyetli adımlara ve yaptıkları çağrılara rağmen serbest piyasa şartlarında zorunlu trafik sigortası primlerinin makul fiyatlara düşmediğini kaydetti.
YÜZDE 30 İNDİRİM
Şimşek, “Yaptığımız incelemeler sonucunda, sigorta şirketlerinin riski yüksek sigortalıları portföylerine katmak istemediklerini, bu nedenle de yüksek riskli olarak görülen sigortalılardan yüksek primler talep edilerek sigorta yapmaktan kaçındıklarını tespit ettik. Bu durumun sigorta fiyatlandırmasına duyulan güveni zedelediğini düşünüyoruz. Bu nedenle vatandaşın mağduriyetinin önlenmesi amacıyla primlerde tavan fiyat uygulanmasına karar verdik” dedi. Şimşek, sözlerini şöyle sürdürdü: “Tavan fiyat uygulaması ile mevcut uygulanmakta olan prim tutarlarına göre indirim, en riskli gruptaki otomobillerde yaklaşık yüzde 28, en düşük riskli araç gruplarında ise yüzde 26 olacak. Trafiğe yeni çıkacak otomobillerde ise mevcut primlere göre ortalama indirim yüzde 40’ı bulacak. Bu şekilde otomobillerde zorunlu trafik sigorta primlerinde ortalama yüzde 30’luk indirim sağlanmış olacak. Tarife değişikliği önümüzdeki ay hayata geçecek.”
TİCARİ ARAÇLARDA FARKLI
Şimşek’in açıklamalarından anlaşılacağı üzere, 1 Nisan’dan itibaren, trafik sigortasında tavan fiyat uygulaması başlayacak. Hatırlayacaksınız, trafik sigortasında fiyat tartışmasının yoğun yaşandığı 2015 yılında, ticari araçların primlerine sınırlama getirilerek, tavan fiyat uygulaması başlatılmıştı. Buna göre sigorta şirketleri, 2015 Kasım ayından beri; kamyonlardan 6 bin, kamyonetlerden 2 bin, minibüslerden 3 bin 300, otobüslerden 17 bin 700 ve taksilerden 5 bin 400 liranın üzerinde fiyat uygulayamıyorlar. Şimdi tavan fiyat, hususi araçlarda da başlıyor. Ancak uygulama, ticari araçlardakinden farklı olacak. Şöyle ki, ticari araçlarda tavan fiyat uygulaması, sigorta şirketlerinin alabileceği en yüksek primi belirlemek için getirildi, hasarlı-hasarsız sürücü ayrımına gidilmedi. Sigorta şirketleri de çok hasar yapan ticari araç sürücülerine yüksek fiyat uygulayamayınca, hasarsız sürücülerin primlerini artırmak zorunda kaldı ve ticari araçlarda hasarlı-hasarsız sürücü ayrımı kalktı.
TAVAN FİYAT NASIL UYGULANACAK?
Şimdi ise Hazine, benzer sorunun yaşanmaması için hususi araçlarda sürücülerin hasar durumuna göre tavan fiyat uygulamasına geçecek. Bu ne anlama geliyor? Bilindiği üzere trafik sigortasında fiyatlar ‘hasarsızlık kademesi’ adı verilen sisteme göre belirleniyor. Hasarsızlık kademesi olarak da 7 kademe var. 4. kademe, trafik sigortasına giriş kademesi. İlk kez sigorta yaptıracaklar trafik sigortası sistemine 4. kademeden giriyor. Hasarsız geçen her yıl bir kademe artıyor ve 7. kademeye kadar çıkılıyor. Aynı şekilde hasar yapıldığı her yıl için de kademe düşerek, 1. kademeye kadar iniliyor. Sigortacılar açısından 1. kademe, sürekli hasar yapanların olduğu yani, en yüksek prim ödeyen grup. İşte 1 Nisan’da başlayacak tavan fiyat uygulamasında Hazine, her bir kademedeki sürücünün ödeyeceği en yüksek fiyatı belirleyecek. Henüz fiyatlar belirlenmedi ama örneğin, Hazine; sigorta şirketlerine, ‘3. kademedeki sürücüden 400 liradan fazla prim alamazsın’ diyecek.
*Bugün ödenen primler hasarsızlık basamaklarına göre sürücülerin ödediği ortalama fiyatlardır. Tavan fiyat uygulaması sonrası uygulanacak primler ise tahmini rakamlardır.
1 NİSAN’DAN İTİBAREN FAZLA PRİM İADE EDİLECEK
YENİ uygulama ile sürücülerin en çok merak edeceği konu ise, 1 Nisan’a kadar yüksek fiyattan trafik sigortası yaptıranların, primleri iade edilecek mi? Evet, edilecek. Yeni uygulama başladığında hasarsızlık kademesine göre belirlenen tavan fiyat üzerinde primler iade edilecek. Örneğin, 800 liraya poliçe satın alan ve hiç hasarı olmayan bir sürücü, yeni uygulama başladıktan sonra hasarsız sürücüler için belirlenen tavan fiyat 600 liraysa, aradaki fark sigorta şirketi tarafından sürücüye iade edilecek. Tabi bu iade; sigortanın yaptırılma tarihine ve bitim süresine göre, prim-gün sayısına göre hesaplanıp, iade edilecek.
ORTALAMA FİYAT 438 LİRA OLACAK
Başbakan Yardımcısı Mehmet Şimşek, 1 Nisan’da başlayacak tavan fiyat uygulaması ile otomobillerde zorunlu trafik sigortası primlerinde ortalama yüzde 30’luk indirim sağlanacağını açıkladı. Bugün için otomobillerde ortalama prim 627 lira. Tavan fiyat uygulamasında bu fiyat 438 liraya düşecek. En büyük indirim ise çok hasarlı sürücülerde olacak. Örneğin, hasar frekansı yüksek olup da bugün trafik sigortasında 4 bin lira prim ödeyen sürücüleri yeni uygulama ile fiyatı 2.880 liraya kadar inecek.
ÇOK HASAR YAPANA YÜKSEK İNDİRİM
PEKİ, başlayacak yeni uygulama fiyatları nasıl etkileyecek? Başbakan Yardımcısı Mehmet Şimşek’in açıklamalarından anlaşıldığı kadarıyla, en riskli gruptaki otomobillerde –ki, sigortacılar için 1. kademe anlamına geliyor- primler yüzde 28 düşecek demektir. Aynı şekilde en düşük riskli araç gruplarında –ki, bu da 7. kademe yani hiç hasar yapmayan sürücü demektir- fiyatlar yüzde 26 düşecek.
Yeri gelmişken şunu da belirteyim; öğrendiğime göre, tavan fiyat uygulaması kalıcı olmayacak, belirli bir süre için uygulanacak. Bu sürenin de 2017’nin sonu olacağı tahmin ediliyor. Yani, yıl sonuna kadar hususi araçlarda tavan fiyat uygulanacak, 2018’in başından itibaren eski sisteme dönülecek, bugün olduğu gibi şirketler primleri serbestçe belirleyecek.
HABERE YORUM KAT
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.