Karar/Erkut Tezerdi
Yağmur Tunalı, bazılarıyla bir sohbette tanışmış, sonrasında dost olmuş, bazılarıyla iş arkadaşlığı yapmış veya münazaralara birlikte konuk olmuş. Bazıları için de onlar vefat ettikten sonra kederiyle arkalarından metinler yazmış, edebi yaşamlarını ebediyete uğurlamış, içindeki burukluğu sayfalara ince ince dökmüş... Samimi bir dilin kullanıldığı ‘Gittiler’de Tunalı, Türkiye tarihine gerek sanatı gerekse de toplumsal duruşuyla damgasını vurmuş 26 önemli yazar, fikir adamını anlatıyor. Aralarında kimler yok ki? Türk kültür zenginliğini dünyaya tanıtan edebiyatçı Cengiz Aytmatov. Cumhuriyet dönemi şiirimizin önemli isimlerinden Bayrak Şairi Arif Nihat Asya. Musikimizin değerli isimleri Münir Nurettin Selçuk ile Ahmet Hatipoğlu. Türk Edebiyatı’na yönelik yaptığı kapsamlı bibliyografyalarla tanınan edebiyat araştırmacısı Müjgân Cunbur. Yazar ve fikir adamı Cemil Meriç. Büyük Doğu Hareketi’nin önderlerinden şair Necip Fazıl Kısakürek... Kitapta Tunalı’nın, bu kişileri ve sanat yaşamlarını değerlendiren makaleleri, görüş yazıları var. Metinler genel olarak açıklayıcı, tanıtıcı ifadelerden oluşurken bazıları şiirsel bir üslupta betimleyici.
'HARİKULADELİKLER GÖSTERİR'
Necip Fazıl, hiç şüphesiz Yeni Türk Edebiyatı’nın önemli isimlerinden. Özellikle 30’lu yılların ortalarına kadar yazdığı bütün şiirler, Türk şiirinin etkileyici değerleri arasında gösterilir. Tunalı, Necip Fazıl’ın o dönemde yazdığı şiirlerinden için “Harikuladelikler gösterir” diyor ve şöyle devam ediyor: “Galiba, geleceğe de, kavga ve propaganda şiirleri değil, daha çok onlar kalacaktır... Necip Fazıl olmanın dayanılmaz ağırlığı da ruhundadır. Bir resmini gördüyseniz, yüzündeki derin çizgiler içinize işler.”
O 5 OCAK'I HATIRLIYORUM HOCAM
‘Bayrak’, ‘Kubbeler’ ve ‘Fetih Davulları’ gibi Türk şiir tarihinde önemli yerlere sahip eserlerin yazarı Arif Nihat Asya, şiirlerinde divan edebiyatı ve modern edebiyatımızın nazım şekillerini iç içe kullanır. Fakat en çok tercih ettiği nazım şekli ise aruz ölçüsüyle yazılan dört mısralık ‘rubai’dir. Rubailerden oluşan beş ayrı kitap yazan Asya ayrıca günlük Türkçe’yi sanat formunda da en etkili kullanan şairlerimizden. Yağmur Tunalı, 5 Ocak 1975 yılında hayatını kaybeden Asya için kitabında şunları anlatıyor: “O 5 Ocak’ı hatırlıyorum, Hocam... Bayraklar içinde ‘en güzel bayrak’ şimdi öksüzdür.”
BESTELERİN ARASINDA EDEBİYAT
Yağmur Tunalı, kitabında 1981’de aramızdan ayrılan, musikimizin değerli isimlerinden Münir Nurettin Selçuk için şu sözleri kaleme alıyor: “Musikimiz, bir sevdalısını daha ebediyete yolcu etti... Milli şairimiz Yahya Kemal, onun yakın dostuydu. Dostunu 1958’de toprağın müşfik kollarına emanet eden Münir Nurettin Bey, en çok onun şiirlerinden besteler yapmakla, iki zirvenin vefalı sevişmesini ne güzel ebedileştirir.” Tunalı, Selçuk’un ayrıca; Yahya Kemal’den sonra Faruk Nafiz Camlıbel, Cahit Sıtkı Tarancı ve Ümit Yaşar Oğuzcan’ın şiirlerini de bestelediğini söylüyor.
'IŞIK DOĞU'DAN GELİR' FİKRİYLE YAŞADI
Cemil Meriç’in vefat haberini bir gece yarısı aldığını söyleyen Tunalı, Meriç’ten için “Onun hayatında, tabularla savaşan bir zihnin araştırılıcılığı hakimdir. Bu yüzden, bütün ömrünce ‘kabul’den ziyade ‘red’den hareket eden bir karşı oluş tavrı içindedir. Bu Batılı gibi duran Doğulu insanın, düşünce dünyamızda uzun müddet tesirlerinin devam edeceğini belirtmek, bilinen bir gerçek...” diyor. Cemil Meriç, yaşamı boyunca önce Batı’ya ardından da Doğu’ya hareket eden, hatta seyahat eden bir düşünce alimiydi. Son anına kadar ‘Işık Doğu’dan gelir’ fikriyle yaşadı.