Ancak, iyi bir reklamın hazırlanması dahi tek başına yeterli olmayabilir. Söz konusu reklama ait mesajın hedef kitleye en doğru anda ve şekilde ulaştırılması gerekir.
Birçok kişi; reklamın içerisinde yer alan mesajın daha önemli olduğunu düşünür. Fakat, mesaj; hedef kitleyle hiçbir şekilde buluşamayacak bir şekilde aktarılmaya çalışıldığı takdirde ortaya ciddi sorunlar çıkar. Bu yüzden, markaların hem prestij hem de para kaybedeceklerini ifade edebiliriz. Medya planlama ve satın alma; markalar adına hayati önem taşıyan hususlardan birisidir.
Medya Planlama Süreci Nasıl Gerçekleştirilir?
Medya planlama ve satın alma sürecinin başarılı bir şekilde sonuçlanıp sonuçlanmayacağını belirleyen bazı hususlar vardır. Gelin, bunlara yakından bakalım!
- Her şeyden önce, hedef belirlenmelidir. Markaların birbirlerinden farklı hedefleri olabilir. Bazılarının tek hedefi marka bilinirliğinin artmasıdır. Bazıları ise site içi dönüşüm oranlarını arttırmayı hedefler. Bu noktada, hedeflerin özgün, gerçekçi ve ulaşılabilir olması gereklidir. Ayrıca, hedeflerin zamana bağlı olması da bir diğer önemli husustur. Hedefler net bir şekilde belirlendiği takdirde yeni müşterilere ulaşmak, hali hazırdaki müşterilerin güvenini tazelemek ve kaybedilen müşteriyi geri kazanmak da mümkün hale gelir.
- Medya planlama ve satın alma sürecinin olmazsa olmazlarından birisi de kesinlikle ana hedef kitlesinin belirlenmesidir. Marka; ideal tüketicilerin kim olduğunu ve bunlara hangi yollarla ulaşılacağını belirlemek zorundadır. Hedef kitleyi belirlemek zannedildiği kadar kolay değildir. Yaş, cinsiyet, ilgi alanları, kampanya türü ve medya alışkanlıkları gibi hususlar dikkate alınmak zorundadır.
- Kampanya detaylarının oluşturulması da medya planlama ve satın alma süreciyle yakından alakalıdır. Bu noktada, ilk olarak, kampanyanın zaman çizelgesi belirlenmelidir. Ardından, kampanya için kullanılması düşünülen bütçenin ne kadar olduğuna bakılmalıdır. Bunun yanı sıra, hedef kitleye hangi medya kanalları aracılığıyla ulaşılacağı da belirlenmelidir.
- Medya planlama; kampanyanın yayına alınmasıyla beraber daha da önemli hale gelir. Kampanyanın ölçülebilir hedefleri analiz edilmelidir. Bilhassa tıklanma verileri, internet sitesindeki kaydolma oranları ve e-postalardaki tıklanma oranları dikkate alınmalıdır. Medya planlama ve satın alma süreciyle ilgilenenler; kampanyayı optimize etmek adına hangi reklamın en çok işe yaradığını da görme şansına erişirler. Ayrıca, hangi reklamın en fazla geliri sağladığı da belirlenir. Söz konusu veriler; gelecekteki kampanyaların kaderi adına da önem taşır.
Medya planlama kadar merak edilen bir diğer husus tahmin edebileceğiniz üzere medya satın alma! Bu noktada, medya satın almanın medya planlamayla doğrudan ilgili olduğunu ifade edebiliriz. Medya planlama adına yapılan çalışmalar ve hazırlanan raporlar dikkate alınarak gerekli medyaların satın alınması; medya satın alma olarak tanımlanabilir. Markalar; hem medya planlama hem de medya satın alma sürecinde ajanslardan yardım almalıdırlar.