E-defter beyan sistemi; mükelleflerin kayıtlarının elektronik ortamda tutulmasına verilen isimdir. E-defter beyan sistemi aracılığı ile kayıtların hepsi elektronik ortamda saklanmaktadır. Bu kayıtların muhafaza edilmesinin sorumluluğu ise; Gelir İdaresi Başkanlığı’na ait olmaktadır. Bu sistem aracılığı ile gelir ve giderlerin elektronik ortamda kayıt edilebilmesi mümkün olabilmektedir. Elektronik ortamda kayıt oluşturulması, saklanması ve beyanname hazırlanması gibi durumların yanı sıra; fatura ve serbest meslek makbuzu gibi belgelerin düzenlenmesi de mümkün olmaktadır. 17 Aralık 2017 tarihi ile beraber uygulanmaya başlayan bir sistemdir.
E-Defter Beyan Sistemi Kullanma Yetkisi Olanlar Kimlerdir?
E-defter beyan kullanma yetkisi olanlar aşağıdaki gibidir:
- Serbest meslek erbapları e-defter beyan sistemini kullanabilmektedir.
- İşletme hesabı esas alınarak defter tutan mükellefler e-defter beyan sistemi kullanmak için yetki sahibidir.
- Yetki sahibi olan diğer kişiler; basit usule tabi olan mükelleflerdir.
E-Defter Beyan Sistemi Başvurusu Nasıl Yapılır?
E-defter beyan sistemi başvurusu için izlenmesi gereken adımlar aşağıda verilmiştir:
- https://www.defterbeyan.gov.tr adresine giriş yapılmalıdır.
- Sayfada bulunan başvuru yapınız butonuna tıklanmalıdır.
- Ardından beyanname ve bildirimleri gönderirken kullanılan kullanıcı kodu ve şifre yazılmalıdır.
- Açılan sayfadan kişinin kendi için mi yoksa mükellefi için mi başvuru yaptığının seçilmesi gerekmektedir. Kendisi için başvuru yapacak olanların kendim için başvuru yapacağım butonuna tıklaması istenmektedir. Müşterisi için başvuru yapacak olanlar ise; mükellefim için başvuru yapacağım butonunu kullanmalıdır.
- Başvuru dilekçesinin olduğu ekran açılmaktadır ve burada ekleme yapılacak olan bilgilerin girişi yapılmalıdır.
- Kullanım koşullarını okuyup kabul ettiğine dair olan kutucuk işaretlenmelidir.
- Ön izleme butonu aracılığı ile dilekçe görüntülenebilmektedir ve çıktısı alınabilmektedir. Başvuru butonu aracılığı ile de başvuru işlemi tamamlanabilmektedir.
E-Defter Beyan Sisteminin Amaçları Nelerdir?
E-defter beyan sisteminin hedefleri aşağıda sıralanmıştır:
- Defter tutma zorunluluğu olan mükelleflerin defterlerinin elektronik ortamda kolayca saklanabilmesi hedeflenmektedir.
- Vergi beyannamesi, bildirim ve dilekçelerin elektronik ortamda da ulaşılabilir olması amaçlanmaktadır.
- Belge düzenlemesini elektronik ortamda yapabilmek hedeflenmektedir.
- E-defter beyan sistemi ile kayıtların elektronik ortamda tutulması amaçlanmaktadır.