Ebeveynler bir an kendi çocukluğunu unutup zayıf not alan çocuğuna “ bu notu senden hiç beklemezdim”, “ çalışsaydın böyle olmazdı” , “çalışmıyorsun” gibi cümleler dökecek ağızlarından. Bu cümleler çocuğu motive etmeyeceği gibi “ sadece başarılıysam değerliyim” ,” ben hiçbir şeyi beceremiyorum” düşüncelerine yöneltecektir.
Çocuğun düşük not aldığını gören ebeveynin çocuğu ile göz kontağı kurarak “ kendini kötü hissettiğini tahmin edebiliyorum, gerçekten kolay olmamalı” şeklinde empati kurmalıdır.
Günümüz çocuklarına baktığımızda ailelerin onlardan bekledikleri en önemli şeylerden biri “başarı”. Çocukların hayatlarında okul- etüt- kurs büyük bir yer kaplamakta olup her günleri programlı olmaktadır. Aileler neredeyse çocukların tüm zamanlarını etkin bir halde kullanmak zorunda oldukları düşüncesindeler.
Son yıllar da sıklıkla şu sözleri duyar olduk:
“ Siz hangi kurslara gidiyorsunuz?”
“Bizim hafta sonlarımız hep dolu bir kurstan diğer kursa anca yetişiyoruz”
“ Çocukların hep seveceği şeyleri yapıyoruz ama yine de mutlu olmuyorlar”
“ Matematiği daha iyi olsun diye özel derse gidiyor”
Hep bir telaş, hep bir koşuşturma. Her defasında sosyal, akademik ve kültürel alanlarda daha fazla aktivitenin yer aldığı düzenlemeler. Bu düzenlemeler sonucunda çocuğa özgür zamanlarının, hatta sıkılma zamanın verilmediği, sıkıldığında ise çocuğun ebeveyni tarafından yine bir aktivite içerisinde bulduğu dönemde yaşamaktayız. Oysa ki, sıkılmaktan doğmuyor mu parlak fikirler, incelemeler, araştırmalar? Bir çözüm üretmek yerine “ evet ya bazen ne yapacağını bilememek böyle hissettirebilir ” diyerek onu anlayan yerde durabilmek.
Dönem boyu dinlenmek ve eğlenmek için ebeveynleri ile pazarlık yapmak zorunda kalan çocuklarda üzerinde ki başarı baskısı ve sınav stresi tükenmişlik sendromuna ve depresyon görülme oranı daha fazla olmaktadır.
Bu tatilde ders yapmaları konusunda baskı yapmadan, onlarla nasıl daha anlamlı ilişkiler kurabilir, nasıl daha çok oynayabilir, nasıl daha çok eğlenebilirize odaklanabileceğimiz bir tatil olması temennisiyle…..
Pedagog
Tuğba KOÇ