107 Bin beygir motor

Genellikle ağır yakıtlarla çalışan gemilerde itici motor olarak kullanılır.

Bu fotoğrafta gördüğünüz, Fin üreticisi Wärtsilä'nın Wärtsilä-Sulzer C çift vuruşlu turbo dizel motorudur. Genellikle ağır yakıtlarla çalışan gemilerde itici motor olarak kullanılır. Motorun her bir vuruşu sırasında 1820 litrelik hacim yer değiştirir. Motor, dakikada 22-102 defa döner ve saatte ortalamada 5600 litreden fazla benzin yakar. Ortalamda 107.000 beygir (BHP) gücünde olan motorun en düşük gücü 46.680 beygir, en yükseği ise 108.920 beygir olarak ölçülmüştür. Bu devasa gücü sayesinde her biri 5.5 ton olan ve 6 metreyi bulan pistonlar, 300 tonluk bir krank milini döndürür. 

Günümüzde halen dizel motorların kullanılıyor olma nedeni, genellikle basit üretim metotları, sağlam yapıları ve yakıt ekonomisidir. Burada gördüğünüz motorun termal verimliliği %50'yi aşabilir - ki ortalama bir arabanın motoru genellikle %40 verimlilikte çalışır.

İddiaya göre bu motor, 15.000 küsür kişilik bir kasabayı ve üzerindeki her türlü cismi (binaları, yolları, köprüleri, vs.) itebilecek kadar güçlüdür; ancak tabii bunu doğrudan ölçmenin bir yolu yoktur. 107.000 beygirin ne demek olduğunu anlamanın en kolay yolu, ortalama bir yolcu arabasının 100 beygir civarında güce sahip olduğunu bilmektir. Dünya'nın en yüksek beygire sahip arabalarının motorları bile en fazla birkaç yüz beygire (genelde 600-700 beygire) ulaşabilmektedir. 

Ürettiğimiz en yüksek beygire sahip motorlar, bunlar değildir. Uzaya 3 insanı taşıyan Satürn V roketi yaklaşık 700.000 beygir gücündedir. Ancak tabii ki koca bir gemiyi değil, sadece 3 insanı, ekipmanlarını, Apollo kapsülünü (kabaca bir minivan ağırlığında) ve Ay modülünü uzaya götürmüştür. Dahası, yüz binlerce kilometre yol almak yerine sadece birkaç yüz kilometre yol almıştır. 

Hazırlayan: ÇMB (Evrim Ağacı)


Kaynak: ScienceDump

Teknoloji Haberleri

Otomobil ve telefona sınır geliyor!
Araçlarında LPG kullananlar dikkat!
2024'te Googlede Ne aradık ?
DevFest Nedir?
Araç satışında yeni dönem!