Öztürk'ten STARTEJİK PLANLAMA EĞİTİMİ

Öztürk'ten STARTEJİK PLANLAMA EĞİTİMİ

Sami ÖZTÜRK Yönetim Danışmanı, Eğitimci, Makine Mühendisi İnsan ve Kalite Derneği Başkanı 

A+A-

1 STARTEJİK PLANLAMA TANIMLAR

Vizyon, Misyon, Amaç, politika, hedef ve stratejilerini açık, net anlaşılır ve birbiri ile uyumlu bir şekilde ortaya koyabilenler yüksek performans ve rekabet gücü sağlayarak değişen dünya koşullarına uyum sağlayabilirler.  Strateji, kısaca amaçlara erişebilmek için mevcut kaynakları optimum şekilde kullanılarak uzun dönemli genel bir plan yapmaktır.  Üretim/Hizmet Yönetimi: Üretim/hizmet yönetimi, işletmenin elinde bulunan insan gücü, makine, malzeme, enerji ve bilgi gibi kaynakların istenilen kalitede, istenilen zamanda , istenilen yerde ve istenilen miktardaki ürün yapımını sağlamak üzere etkin ve verimli bir şekilde bir araya getirilmesidir.

2 STRATEJİK PLANLAMA? 

Stratejik planlama çoğunlukla farkında olmadan günlük kararları alırken yapılan bir iştir. Kişiler ya da kuruluşlar, günlük yaşantı ve faaliyetlerini düzenlerken ileride kendilerini ciddi biçimde etkileyecek kararları da birlikte almış ve bir çok varsayımı yapmış olurlar.  Günümüzde geleceğe dönük tahminlerde bulunmak , geleceğin neler getireceği üzerinde bir takım karmaşık sonuçlara varmak , büyük çapta tahminlere dayanmaktadır. Kararların altında yatan tahminlerin açıkça ortaya konmasında ve bilinmesinde sistematik bir şekilde belirli metotlar ve teknikler kullanılarak ele alınmasında büyük faydalar vardır. 

3 STRATEJİK PLANIN ÖNEMİ; 

Stratejik plan yapamayan kuruluşlar kaynaklarını etkin ve verimli kullanamaz,  İdarecilerin gerçekçi olmayan kişisel düşünceleri kuruluşları istenilen hedefe ulaştırmaz,  Ortam, piyasa ve çevresel faktörlerden etkilenirler.  Kuruluş Yöneticileri gelecekteki gelişmeleri gerçekçi olarak tahmin edememeleri nedeniyle bunlara hazırlıklı olamaz;  Analiz, araştırma ve stratejik planlama yöntemlerini kullanmadıklarından etkileri zayıf kalır. 

4 Stratejik planlama;

Strateji planlama kaynakların(İnsan, Malzeme, Makine ve Donanım, Bilgi, Finans ve Zaman) birbiriyle uyumlu şekilde etkin ve verimli kullanılmasıdır. Organizasyonların bir orkestra gibi yönetilmeleridir. Orkestra şefi ise yöneticilerdir. 

5 Bir Stratejik Planlama Modeli: 

1.Sistem Analizi:  Bu ilk adımda yöneticiler tarafından kuruluşun uzun dönemli Vizyon , Misyon, Amaç ve hedefleri, iç-dış çevre etütleri ile gelişmeler, oluşabilecek fırsat ve tehditler, örgütün güçlü ve zayıf yönleri(SWOT) , anketler, analizler ve yüzyüze görüşmeler yapılarak belirlenir. Cevaplandırılması gereken sorular vardır:  Şu anki mevcut iş nedir?  Ne olmalıdır?  Rakiplerle ilişkiler? Başarı için neler yapılmalıdır?  Uyulması gerekli prensipler(Müşteri Memnuniyeti, Liderlik, İç ve Dış İletişim, Verilerin Yönetimi, Tedarikçilerle kazan/kazan ilişkisi, Ahilik İlkeleri) 

6 Bir Stratejik Planlama Modeli: 

2- Hedef ve Stratejilerin belirlenmesi  Elde edilen verilerden Yıllık ve 5-10 Yıllık hedefler belirlenir.  Hedefler yıllık olarak ve ölçülebilir olmalı, birimlere indirgenmeli, organizasyonun tamamını kapsamalı, sorumluları belirlenmeli ve üst yönetim tarafından kaynak sağlanarak onaylanmalıdır.  Bir yıl içinde kaynak temin edilemeyen hedefler 5-10 yıl hedeflerine dahil edilmelidir.  Onaylanan hedefler belirlenen stratejilere uygun olarak periyotları içerisinde sorumluları tarafından izlenmelidir. 

7 Organizasyon - planlama

8 Bir Stratejik Planlama Modeli: 

3- Organizasyon  Organizasyon şeması oluşturulmalıdır.  Sorumluluklar, nitelikler, yetkilerle kural ve hiyerarşinin belirlendiği görev tanımları hazırlanmalıdır.  Kişiler görevlere atanmalı ve görevleri tebliğ edilmelidir.  Kişilerin işleri ve performansları izlenmelidir.  Uygunsuzluklar giderilmeli, Düzeltici faaliyet yapılmalı eksik vasıf ve özellikler eğitimlerle giderilmelidir.

9 Bir Stratejik Planlama Modeli: 

4- Proseslerin Analizi ve Dokümanlar  Satınalma,  Satış ve Pazarlama,  Depo ve Stok Kontrolü  İş Planlaması ve Üretim/Hizmet  Kalite Yönetimi  Muhasebe ve Finans,  İdari İşler

10 Bir Stratejik Planlama Modeli:

 5- Yönetim Sistemlerinin Entegrasyonu  Uygulamalar ve kayıtlar  İç ve Dış Denetimler  Risk Yönetimi  Düzeltici ve Önleyici Faaliyetler Veri toplama, Ölçme, analiz ve değerlendirme 

11 Bir Stratejik Planlama Modeli:

6-Sürekli İyileştirme ve Sürdürülebilirlik PUKÖ Entegre Yönetim Sistemi Toplam Kalite Yönetimi AYS-999 

12 PLANLAR

Projeler  İş Planları Sipariş Planlaması  Üretim/Hizmet Planlama  İnsan Kaynakları ve Eğitim Planlaması  Malzeme planlaması-Depo ve stok yönetimi  Makine-Teçhizat ve iş planlaması 

13 ÜRETİM YÖNETİMİN AMAÇLARI 

Tüketici isteklerinin fiyat, kalite ,zaman ve miktar açısından en iyi şekilde karşılanması  Stok düzeyini mümkün olduğu kadar düşük tutulması veya stok devrinin arttırılması,  „ İşletmenin insan gücü ve makine kaynaklarından yararlanma derecesinin yükseltilmesi 

14 ÜRETİM/HİZMET YÖNETİMİ

Üretim/hizmet yönetiminde görev alacak kişilerin; a) Konu hakkında yeterli bilgi ve tecrübeye b) Yüksek sorumluluk duygusuna c) Verimli beşeri ilişkiler kurabilme yeteneğine sahip olmaları gerekir. 

15 ÜRETİM/HİZMET YÖNETİMİ

İşletmenin çeşitli departmanları ile üretim yönetimi arasındaki ilişkiler organizasyon yapısı, üretim tipi ve büyüklüğü gibi faktörlere bağlı olarak değişir. 20.07.2024 www.insanvekalite.org

16 ÜRETİM YÖNETİMİNİN FONKSİYONLARI

Üretim Yönetimi fonksiyonlarının 3 ayrı dönemde değerlendirilmesi gerekmektedir. Bu dönemler: 1)HAZIRLIK 2)PLANLAMA 3)KONTROL 

17 ÜRETİM PLANLAMAYA HAZIRLIK 

Araştırma Fizibilite Tasarım- AR-GE Verileri Sipariş Bilgileri Piyasa Bilgileri  Müşteri ihtiyaç ve Beklentileri Yasal Mevzuat ve Standartlar 

18 ÜRETİM PLANLAMA FAKTÖRLERİ

Metot Malzeme Makine İş gücü Finans Zaman 

19 KONTROL DÖNEMİ 

Girdi Kontrolü- Süreç Kontrolü-Demontaj-MontajKalite Kontrol aşamaları-Teslimat  Muayene ve Kalite Kontrol Planları  Kabul ve Red kriterleri-Toleranslar  Örnekleme Yöntemleri  Ölçme Tekniklerinin kullanılması  Takip ve Kontrol  Değerlendirme

20 ÜRETİM/HİZMET PLANLAMA 

Üretim Planlama: Üretim planlaması, iş gücü, üretim olanak ve araçlarının verimli bir şekilde kullanılması, bu araç ve olanaklara göre hangi ürünün ne miktarda ve hangi yöntemlerle, ne zaman üretileceğini gösteren tasarı veya model olarak tanımlanabilir. 

21 ÜRETİM/HİZMET PLANININ HAZIRLANMASI

Üretim/hizmet planının kapsayacağı zaman aralığı tespit edilir: İşletmenin özelliklerine göre kısa veya uzun dönem olarak farklılık gösterse de, genellikle birer aylık dilimler halinde bir yıllık dönem alınır. 

22 TOPLANTILAR 

Kuruluşlarımızda periyodik olarak yapılması gereken toplantılar şunlardır:  Plânlama ve Değerlendirme Toplantısı haftada bir kez yapılmalıdır.  Aylık Değerlendirme Toplantısı ayda bir,  Yönetimin Gözden Geçirme Toplantısı yılda en az birönerilen iki- defa olmak üzere düzenli şekilde yapılmalıdır. Bütün toplantılarda kararlar oy çokluğuyla alınmalı, gündeme ve zamana uyulmalıdır. 

23 GİRDİ KONTROL TALİMATI 

Girdi muayene ve deneyler Kalite Kontrol Sorumlusu tarafından Girdi Kalite Plânı’na ve malzeme listelerinde belirtilen özelliklere göre tüm girdi malzemelere uygulanır. Yapılacak kontroller Girdi Kalite Planlarında açıklanmıştır. Kuruluşlarımızda üretim/hizmet amacıyla satın alınan malzemeler giriş kontrolü yapıldıktan sonra kabul edilmelidirler. 

24 GİRDİ KONTROL TALİMATI 

Şirketimize gelen ürün/hizmet kalitesini doğrudan etkileyen tüm girdi, hammadde, mamul malzeme ve diğer maddelerin renk, cins, miktar, tarih, fizikseel ve kimyasal özellikler, performas, verimlilik vs. tüm gerekli muayeneleri ve gözle kontrolleri yapılır. 

25 ÜRETİM/HİZMET PLÂNLAMA 

Müşteri İlişkileri Prosedürü ve dokümanlarına göre iş emirleri hazırlanarak başlatılır. 

26 ÖRNEK ÜRETİM PLANLAMA UYGULAMASI 

Bir fabrikada aylık olarak üretilecek ürünlerin miktar ve teslimat tarihleri aşağıda verilmiştir;  1. Müşteri 40 ton, 2. müşteri 50 t0n ve 3. müşteri 60 ton/ay Sipariş vermiştir.  Fabrikanın günlük üretim kapasitesi 3 ton/8 saat dur.  10 kalem ve çeşit ürün mevcuttur.  4857 ve diğer iş yasa ve mevzuatına uygun hareket edilecektir.  Zamanında teslim edilmeyen ve kalitesiz ürünlerin bedeli sorumlusundan tahsil edilecektir.  Ürün teslimatları hafta sonunda haftalık eşit olarak yapılır. 

27 STARTEJİK PLÂNLAMA

Bir kuruluşta tüm kaynakların zamana bağlı olarak bir orkestra şefi gibi ustalıkla yönetilmesidir. 

28 KALİTE;

İstenilen şartlara; İLK DEFASINDA TAM ZAMANINDA HER ZAMAN Uymaktır. Kalite bir ‘’YAŞAM’’ biçimidir. 

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.