Doğan CEYLAN

Doğan CEYLAN

Maarif Müfettişi
Yazarın Tüm Yazıları >

MEB Uzaktan Eğitimi Nasıl Etkili Kılar

A+A-

MEB 23 Mart itibariyle ilkokul, ortaokul ve lise düzeyinde uzaktan eğitimi başlattı. Eğitimler EBA tv üzerinden öğretmenlerin anlattığı derslerle yapılıyor. Gerek eğitim camiası gerekse veliler yapılan çalışmayı değerlendiriyorlar. Neredeyse herkesin üzerinde hemfikir olduğu hususlar var.

Sorun 1. Ders süreleri çok kısa. Bazı dersler 12 dakikada bitiyor. Çocuklar daha ne olduğunu anlamadan ders sona eriyor.

Sorun 2. Dersler çok hızlı anlatılıyor. Öğretmenler slaytları hızlı hızlı okuyup geçiyorlar. Öğrencilerin not almalarına, düşünmelerin, sorulan soruları cevaplamalarına zaman tanınmıyor.

Sorun 3. Ders sunumlarında normal süreç olan “dikkat çekme, güdüleme, sunum, dönüt alma, ölçme ve değerlendirme” aşamalarından bazıları hep eksik kalıyor.

Sorun 4. Bazı öğretmenler beden dilini iyi kullanamıyorlar, karşılarında öğrenci değil yetişkin varmış gibi sunum yapıyorlar.

Sorun 5. Ders aralarındaki zaman dilimi iyi değerlendirilmiyor. İlk gün derslerle bütünlük arz etmeyen bir çok video veya animasyon varken sonrasında sadece dakikalarca okul zili var. Çocuklar okul zilinden nefret etmeye başladılar.

Ders sunumlarını hakkında bir çok insan memnuniyetsizliğini dile getiriyor. Sosyal medya izlenirse bu durum görülecektir. Bir katılımcının yorumuyla “Aslında kötü ama kötü demiyenler de Ziya Hoca’nın hatırına kötü demiyorlar.”

ÖNERİLERİM.

1. Ders süreleri daha uzun tutulmalı. 25-30 dk. olabilir.

2. Sınıf ortamı oluşturulmalı. 5-6 öğrencinin bulunduğu iletişimli bir ortamda dersler işlenmeli.

3. Slayttan okuyup geçme yerine, yazarak, çizerek, animasyonlar ve çeşitli materyaller kullanarak ders yapılmalı.

4. Bütün derslere başlanırken öncelikle ev ortamındaki çocuğun dikkati konuya çekilmeli. Bir derste olması gereken sürecin tamamına derste yer verilmeli.

5. Öğrencilerin not tutmaları, verilen etkinliği yapmaları veya sorulan sorulara cevap vermeleri için zaman tanınmalı, gerekirse ikinci bir ses (çocuk sesi) ile derse katkıda bulunulmalı.

6. Ders aralarında öğrendikleri veya öğrenecekleri konularla ilişkili çeşitli videolar, belgeseller, bilim adamlarının hayatları, buluşlar vs. görseller izletilmeli veya evde yapılabilecek çeşitli beden hareketleri spor vs. programları konulmalı.

7. Dersler , her sınıf düzeyindeki milyonu aşkın öğrenciye tek öğretmen tarafından sunuluyor. Oysa bir milyon öğretmenimiz var. Bu öğretmenlere, bakanlıkça

uzaktan eğitimde bir rol verilmeli. EBA tv dışında her öğretmen kendi sınıfındaki öğrencilere çeşitli sunumlar yapmalı, çalışma yaprakları, ödev, etkinlik ve testler göndermeli. Farklı eğitim platformlarından yararlanmalı. Öğretmenler çocukların gelişimini izlemeli.

Ancak bu öneriler yerine getirilirse uzaktan eğitim bir nebze amacına ulaşır. Bakanlık yetkililerimizin bu önerileri dikkate almasını istirham ederim.

Bu yazı toplam 5609 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar