Öğretmenler Kadrolaşma ve Yoksulluk Sarmalında

Öğretmenler Kadrolaşma ve Yoksulluk Sarmalında

Türk Eğitim-Sen (TES) 24 Kasım Öğretmenler Günü öncesinde öğretmenlerin ekonomik, sosyal ve mesleki sorunlarını tespit edebilmek amacıyla bir anket çalışması düzenledi.

A+A-

Türk Eğitim-Sen internet sitesi üzerinden 5-19 Kasım 2014 tarihleri arasında düzenlenen ankete 23 bin 562 kişi katıldı. Ankete katılanların, yüzde 78. 5’i erkek, yüzde 21. 5’i kadın. Yüzde 79.8’i evli, yüzde 20.2’si bekar. Yüzde 66. 6’sının çocuğu var, yüzde 33. 4’ünün çocuğu yok. Yüzde 36’sının 1, yüzde 48. 6’sının 2, yüzde 12. 7’sinin 3, yüzde 2. 7’sinin de 4 ve üzerinde çocuğu var. Yüzde 85. 2’si öğretmen, yüzde 8. 6’sı müdür yardımcısı, yüzde 1’i müdür başyardımcısı, yüzde 5. 2’si müdür olarak görev yapıyor

 

Türkiye Kamu Sen Denizli İl Temsilcisi ve  (TES) Denizli Şube Başkanı Turgay Demirtaş, yapılan anket ile ilgili bir açıklama yaptı. Demirtaş,  yaptığı açıklamada,  “Ankete katılanların yüzde 49. 7’si 2 bin 140-2 bin 300 TL, yüzde 30. 3’ü 2 bin 301-2 bin 500 TL, yüzde 18. 8’i 2 bin 501- 3 bin, yüzde 1. 2’si de 3 bin 1 TL’den fazla kazandığını ifade etmiştir. ‘Genel olarak ekonomik durumunuzu nasıl tanımlarsınız?’ sorusuna ankete katılanların yüzde 0. 5’i çok iyi, yüzde 15. 3’ü iyi, yüzde 63. 6’sı orta, yüzde 20. 6’sı da zayıf cevabını vermiştir. Ankete katılanların yüzde 35. 3’ü hanesinde işsiz birisi ya da birileri olduğunu belirtirken, yüzde 64. 7’si hanesinde işsiz birisi ya da birileri olmadığını ifade etmiştir.

‘Bankalara ne kadar borcunuz bulunmaktadır?’sorusunu yönelttik. Buna göre ankete katılanların yüzde 12. 7’si bankalara herhangi bir borcum bulunmuyor derken; yüzde 4. 4’ü bin 500 TL’den az, yüzde 5. 2’si bin 501-2 bin 500 TL, yüzde 3. 1’i 2 bin 501-3 bin 500 TL, yüzde 4. 9’u 3 bin 501-5 bin, yüzde 8. 7’si 5bin 1-10 bin TL, yüzde 12. 7’si 10 bin 1-20 bin TL, yüzde 10. 5’i 20 bin -30 bin TL, yüzde 13’ü 30 bin 1-50 bin, yüzde 24. 8’i de 50 bin 1 TL’den fazla cevabı cevabını vermiştir.

 

Ankete katılanların yüzde 81.1 ’i alışverişlerini genelde kredi kartı ile yüzde 18. 9’u da nakit yaptığını belirtmiştir. ‘Ödeme ve harcamalarınızı yaptıktan sonra ay sonunda elinizde ne kadar paranız kalıyor?’ sorusuna ankete katılanların yüzde 22. 3’ü hiç param kalmıyor derken; yüzde 17’si 100 TL’den az, yüzde 15. 8’i 101-200 TL, yüzde 13. 9’u 201-300 TL, yüzde 13. 5’i 301-500 TL, yüzde 9. 3 ’ü 501-700 TL, yüzde 8. 2’si 701 TL’den fazla demiştir. ‘Süper loto, şans topu, at yarışı v.b. şans oyunları oynar mısınız?’ sorusuna ankete katılanların yüzde 1. 3’ü her gün, yüzde 28. 2’si ara ara, yüzde 3. 8’i sık sık derken; yüzde 66. 7’si de hiç oynamam cevabını vermiştir. Ankete katılanların yüzde 2. 5’i tefeciye borçlandığını söylerken, yüzde 97. 5’i tefeciye borçlanmadığını belirtmiştir. Tefeciye borçlandığını belirtenlere ‘Borcunuzu zamanında ödeyebildiniz mi?’ sorusunu yönelttik. Buna göre yüzde 24. 5’i evet derken, yüzde 75. 5’i hayır cevabını vermiştir. Ankete katılanlara ‘Borçlarınız nedeniyle herhangi bir malınızı/birikiminizi kaybettiniz mi?’ sorusunu yönelttik. Buna göre yüzde 67. 2’si hayır kaybetmedim derken; yüzde 18. 8’i altın-döviz yüzde 7. 3’ü araba, yüzde 1. 7’si ev, yüzde 1. 2’si arsa, yüzde 3.8 ’i de diğer cevabını vermiştir. ‘Önümüzdeki birkaç yıl içinde herhangi bir yatırım yapmayı planlıyor musunuz?’ sorusuna ankete katılanların yüzde 35. 7’si evet, yüzde 64. 3’ü hayır cevabını vermiştir.

 

Ankete katılanların yüzde 77. 1’i öğretmenlere yönelik şiddet olayları nedeniyle can güvenliğinden endişe ettiğini belirtmektedir. Ankete katılanların yüzde 93. 3’ü okulunun herhangi bir ihtiyacını gidermek için kendi cebinden para harcadığı zamanlar olduğunu ifade etti. ‘Okullara yeterli ödenek ayrılmadığı için okul ihtiyaçlarının bir kısmının veliler tarafından karşılanmasını doğru buluyor musunuz?’ sorusuna ankete katılanların yüzde 30. 9’u evet, yüzde 69. 1’i hayır cevabı vermiştir. Ankete katılanların yüzde 26. 8’i ek iş yaptığını belirtti. Ek iş yaptığını söyleyenlerin yüzde 28. 1’i özel ders verdiğini, yüzde 9. 8’i boya/badana, tamirat v.b. işleri yaptığını, yüzde 8. 7’si alım-satım yaptığını, yüzde 4. 1’i dershanede ders verdiğini, yüzde 3. 8’i pazarlamacılık yaptığını, yüzde 2. 1’i taksicilik/şoförlük yaptığını, yüzde 1. 8’i pazarcılık/işportacılık yaptığını, yüzde 1’i özel okulda ders verdiğini belirtirken; yüzde 40. 6’sı diğer seçeneğini işaretlemiştir. Ankete katılanların yüzde 90. 4’ü yapılan uygulamalarla okullarda öğretmen etkisinin azaltıldığını düşünmektedir. Ankete katılanlara ‘Size göre öğretmenlik mesleğinin en avantajlı yönü nedir’ sorusunu da yönelttik. Buna göre yüzde 60. 3’ü bilginizi öğrencilere sunmak, manevi tatmin, yüzde 14’ü çalışma saatleri, yüzde 13’ü iş güvencesi, yüzde 6. 8’i belli bir gelire sahip olmak derken; sadece 0. 7’si prestij seçeneğini işaretlemiştir. Bu soruya diğer cevabını verenlerin oranı ise yüzde 5. 2’dir.

 

‘Milli Eğitim Bakanı Nabi Avcı öğretmenler ve eğitim çalışanları için olumlu icraatlarda bulunmuştur ifadesine katılıyor musunuz?’ sorusuna ankete katılanların yüzde 93. 3’ü hayır katılmıyorum cevabını vermiştir. Öğretmenlere ‘Milli Eğitim Bakanı Nabi Avcı’nın 24 Kasım Öğretmenler Gününde nasıl bir müjde vermesini isterdiniz?’ sorusunu da yönelttik. Buna göre yüzde 59. 4’ü öğretmenlerin maaşlarında ve özlük haklarında iyileştirmeler yapılacağını açıklamasını, yüzde 18’i eğitim çalışanlarına yönelik sergilenen yandaş kayırmacı ve hukuksuz uygulamalardan dolayı özür dilemesini, yüzde 6. 2’si eski yönetici atama sistemine geri dönüleceğini açıklamasını, yüzde 4. 2’si özür grubu tayinlerinin yılda iki kez yapılacağını ve il/ilçe emrinin geri getirileceğini açıklamasını, yüzde 3’ü Şubat ayında ek öğretmen ataması yapılacağını açıklamasını, yüzde 2. 4’ü okullara daha fazla ödenek ayrılacağını açıklamasını, yüzde 1. 8’i öğretmenlere yönelik şiddete son verecek tedbirler alındığını açıklamasını, yüzde 0. 7’si öğrenim özrünün geri getirileceğini açıklamasını isterken; yüzde 4. 3’ü de bu soruya diğer cevabını vermiştir. Ankete katılanlara ‘Size göre Türkiye için en büyük tehdit nedir?’ sorusunu yönelttik. Buna göre yüzde 42. 8’i adam kayırmacılık ve kadrolaşma, yüzde 26. 2’si PKK terörü, yüzde 13. 6’sı işsizlik ve ekonomik sorunlar, yüzde 10’u yolsuzluk, yüzde 2. 7’si dünyada yalnızlaşma, yüzde 1. 6’sı komşularımızla ilişkilerde yaşanan sorunlar, yüzde 0. 5’i IŞİD terörü derken; yüzde 2. 6’sı diğer seçeneğini işaretlemiştir.

 

Görüldüğü üzere MEB birçok konuda sınıfta kalmıştır. Özellikle yönetici atamalarında çok başarısız bir sınav verilmiştir. Öğretmenlerin adam kayırma, kadrolaşma ile ilgili yaşadığı endişelerin endişeden çıkıp gerçeğe dönüşmesi MEB camiasında şok etkisi yapmıştır. Türk Eğitim-Sen olarak bu konuda çok haklı olduğumuz ortaya çıkmıştır. Uzun süredir kadrolaşma tehlikesine dikkat çekiyorduk. Türkiye genelinde eylemler yaptık. Bugün ne yazık ki okulların yandaşlara emanet edilmesi, kul hakkı yenilerek makamların doldurulması ibretlik bir tablodur. Artık okulların büyük kısmı ehil insanlar tarafından değil, elinde ‘hamili kart yakınımdır’ olanlar, sırdaşlar, kapı kulları tarafından yönetilecektir. Milli eğitimin tek sorunu kadrolaşma da değildir. Türkiye’deki ekonomik şartlar artık öylesine ağırlaşmaktadır ki, ücretlere yapılan zamlar çok yetersiz kalmakta, Milli Eğitim Bakanlığı yetkilileri ise bunu sadece seyretmekle yetinmektedir. Öyle ki öğretmenler AB ülkelerinde mesleklerini yapmak isteyecek noktaya gelmişlerdir. Tefeciye borçlu bir öğretmen profili oluşmuştur” ifadelerini kullandı.

 

Öğretmenlerin öğretmenler gününü kutlayan Demirtaş,  sözlerini şöyle sürdürdü:

“Öğretmenlerin okullarında yaşadığı sorunlar görmezden gelinmekte, öğretmenler can güvenliklerine yönelik derin kaygılar yaşamaktadır. Hele hele öğretmenlerin giderek itibarlarının azalması, öğretmenlerin pasifleştirilmesi, öğretmenlik mesleğinin un ufak edilmesi son derece tehlikelidir. Hal böyleyken Nabi Avcı, olumsuz uygulamalarının neticesi olarak öğretmenler nazarında başarısız bir Milli Eğitim Bakanı olarak addedilmektedir. Bakanlığın bu anket sonuçlarından bir ders çıkarması zorunluluktur. Biz eğitimciler; herkesi kucaklayan, öğretmenlerin, eğitim çalışanlarının dertleriyle dertlenen, onların sıkıntılarına çözüm bulan, hakkaniyete, adalete uygun bir yapıyı tesis eden, hukuka saygılı bir Bakanlık anlayışına hasretiz. Bu vesileyle tüm öğretmenlerimizin 24 Kasım Öğretmenler Günü’nü kutluyor, Atatürk’ü minnet ve rahmetle anıyoruz.” MESUT GÜLER 

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.